pátek 24. dubna 2009

Poslouchám pomalu

Schválně: Kolik alb si denně-týdně stáhnete z internetu? Hodně? Opravdu hodně? A kolik z těchto alb si poslechnete od začátku do konce? Jen pár? Aby ne. Někdy se mi zdá, že množství desek, které si stáhnu není v mých silách za jeden život "uposlouchat".

Před týdnem mě zaujal článek v časopise A2 nazvaný Poslouchejte pomalu! Karel Veselý v něm upozorňuje na Hnutí za pomalé poslouchání (Slow Listening Movement). O co se jedná? Podstata hnutí je v článku vysvětlena slovy amerického hudebního publicisty Michaelangela Matose, který se přihlášením k tomuto hnutí rozhodl řešit nadbytek hudby, kterou je zavalen.

Od této chvíle si skladbu ve formátu MP3 stáhnu z internetu až v okamžiku, kdy jsem si poslechl tu předchozí staženou. Když si koupím CDčko, musím ho pořádně naposlouchat, než si budu moci koupit další,“ vyhlásil Matos na svém blogu. "Díky internetu je dnes nedozírné množství hudby dostupné jen jediným kliknutím myši. Otevírají se tím obrovské možnosti, ale zároveň to svádí k těkavému a povrchovému rychlokonzumu."

To nezní špatně. Přemýšlím, že se k výzvě také přidám. Nicméně hodlám začít hezky pozvolna. Krok první: od chvíle, co jsem si článek v A2 přečetl se snažím každou desku vždy doposlouchat až do konce. A zatím se mi to daří. Krok druhý: stahovat další album jen poté, co řádně doposlechnu předchozí. No, to zatím ještě nedokážu...