úterý 27. března 2012

Výpisky: Z rozhovoru se šéfem společnosti Neoluxor

Ukázka z rozhovoru s Břetislavem Janouškem, šéfem společnosti Neoluxor, jednoho z největších knihkupectví v zemi. Rozhovor vyšel v sobotu 17.3. v Lidových novinách.

Některá rozhodnutí bývají těžká. "Buď my, nebo oni." Aneb jeden z důvodů, proč se zatím v České republice rozvíjí prodej elektronických pomaleji, než by mohl.

LN: Kromě papírových knih má letošní rok patřit i těm elektronickým. Vy prodáváte i e-knihy a čtečky, jaký je o ně zájem?
BJ: My prodáváme čtečky Wooky od nakladatelského domu Euromedia Group. Od prosince jsme jich prodali zatím zhruba 50. Když se zhruba před dvěma lety začalo o e-knihách ve větším mluvit, byli jsme v hodně velkém tlaku. Amazon hlásil neuvěřitelné prodeje e-knih, e-knihy byly obrovským hitem v Anglii, v Německu a nás to trošku znervózňovalo. Nicméně situace v Česku je ta, že zatím je a ještě dlouho bude čas knih. A k nim jako doplněk bude existovat e-kniha. Proč ne. Určitě je i u nás dost lidí, kteří si čtou jak na čtečce, tak i papírové knihy.

LN Vy prodáváte čtečky od nakladatelství Euromedia Group, ale pokud vím, mělo to být úplně jinak. O prodejích e-knih a čteček jste jednali se společností eReading, všechno bylo připravené, ale několik minut předtím, než jste měli oznámit spolupráci, z toho sešlo. Spekuluje se o tom, že za tím stál právě jeden z největších nakladatelských domů u nás, Euromedia...
BJ: To je pravda. Naše představa ohledně e-knih byla taková: my jsme nikdy nedělali nic exkluzivně, ale spíše s ohledem na přání zákazníků. Pokud by si u nás chtěl zákazník koupit knihu a společně s ní i houpací síť, tak mu to umožníme a budeme rádi, když to bude fungovat. Stejné to bylo i s e-knihami. My jsme měli jasnou představu, že budeme mít svůj portál, kde budou všechny e-knihy na trhu. Jako první jsme se dohodli s firmou eReading a měli jsme zájem spolupracovat i s jinými nakladateli. Ovšem několik minut předtím, než jsme plánovali ohlásit spolupráci s eReadingem, telefonovala Euromedia Group s jasným požadavkem: Buď my, nebo oni. My jsme si logicky vybrali Euromedii, protože je to jeden z našich nejvýznamnějších a největších VIP partnerů.

LN: Taky s ním máte poměrně nadstandardní vztahy – u vás jsou pobočky Knižního klubu, který Euromedii Group patří, ve vašich prodejnách se koná velká část jejich autogramiád, navíc jste spojeni, i co se týče leckterých reklamních kampaní. Máte s Euromedií Group nějakou majetkovou spojitost?
BJ: Nemáme a nikdy jsme neměli. Pro nás je to jen největší a nejvýznamnější partner, ať už se to týká marketingové spolupráce, nebo toho, že máme prodejny Knižního klubu na našich pobočkách. To je asi pro většinu knihkupců opravdu poněkud nestandardní, přece jen – prodáváme knihy konkurenční firmy. Ale ono to vlastně jako konkurence nefunguje – Knižní klub má u nás šest tisíc titulů, my máme 75 tisíc. A pravidlem bývá, že když si zákazník třeba koupí kuchařku nebo encyklopedii na svou průkazku z Knižního klubu, tak pak si ještě k tomu obvykle koupí i nějakou knihu od nás.