neděle 3. února 2008

Vinyl jako mrtvé médium? Ani náhodou.

Jsem velkým příznivcem hudby v digitální podobě. Ano, rád jsem si kupoval cédéčka, občas i vinyly, rád jsem listoval booklety, kochal se nápaditými obaly, ale v poslední době si už muziku pořizuji pouze v mp3. Nicméně jsou stále tací, kteří bez "fyzického" kontaktu s hudbou, tedy bez dotýkání se nosiče, nejsou schopni žít. A právě díky takovýmto lidem se začíná v poslední době zvyšovat prodej vinylových desek. Časopis Time přišel před týdnem se zjištěním: vinyl jako mrtvé médium? Ani náhodou.

Nejvíce se za rok prodá cd nosičů, skoro devadesát procent všech prodejů, deset procent padá na prodej hudby v digitálním formátu a pouze necelé jedno procento připadá na vinyly. I tak se ale začíná jednat o trend, díky kterému se na vinylech dá vydělat. A to nemohou nechat bez odezvy velké firmy, které začínají na trh dodávat stále více vinylových alb. Nedávno například otevřel internetový obchod amazon.com vinylovou sekci, ve které momentálně nabízí přes sto tisíc titulů dvaceti žánrů.

K popularitě vinylů prý paradoxně přispívá zvyšující se prodej hudby v digitální podobě. Mp3 přehrávač má dnes skoro každý. A stále více lidí začíná při konfrontaci zvuku mp3 souboru se zvukem vinylu zjišťovat, že si možná empétrojkami kazí dojem z poslouchaným alb - mp3 soubor je totiž souborem komprimovaným, zvukově se takový soubor nemůže nikdy vyrovnat vinylu nebo zvuku CD.

Nikdo nicméně není takový blázen, aby tipoval, že prodeje vinylů budou stoupat do závratných výšin. Každý ovšem tvrdí, že bude na sto procent stoupat prodej hudby v digitální podobě. Možná se ale jedná o spojitou nádobu: s růstem mp3 prodejů se svezou i vinyly. Spokojeni budou všichni: některé firmy již dnes nabízí k vinylovým albům kupon, na který si pak můžete zdarma stáhnout album v digitální podobě. Doma se pomazlíte s vinylem, cestou do práce nažhavíte iPod. To je možná budoucnost hudebního světa.